Základní
škola a Mateřská škola Osov, okres Beroun
VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ
DRUŽINY
Č. j. 2/2014
Vypracovala:
Jandíková Hana
Projednáno a
schváleno na pedagogické radě: 16. dubna 2014
Školská rada
schválila: 22. 4. 2014
Účinnost ode
dne: 1. 5. 2014
Aktualizováno
a schváleno pedagogickou radou dne: 28. 8. 2019
Obecná ustanovení
Na základě ustanovení §30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění
pozdějších předpisů je vydána ředitelkou školy tato směrnice – Vnitřní řád
školní družiny (dále ŠD, družina). ŠD se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou
MŠMT č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
Poslání školní družiny
ŠD tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a
výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vzdělávání, má svá
specifika, která ji odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním ŠD je
zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a relaxace žáků.
Činnost družiny je určena pro žáky 1. stupně základní školy. Činností
vykonávaných družinou se mohou účastnit i žáci, kteří nejsou přijati k pravidelné
denní docházce do družiny.
Podrobnosti
k výkonu práv a povinností žáků a jejich zákonných zástupců ve školském
zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými
pracovníky
Žáci jsou povinni:
a) řádně docházet do školského zařízení,
b) dodržovat vnitřní řád ŠD, předpisy a
pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti,
s nimiž byli seznámeni,
c) plnit pokyny pedagogických pracovníků
školy vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním
řádem školní družiny,
d) dokládat důvody své nepřítomnosti
v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem,
e) žák se v ŠD chová slušně
k dospělým i jiným žákům školy, dbá pokynů pedagogických a provozních
pracovníků, dodržuje školní řád školy a odborných učeben, chová se tak, aby
neohrozil zdraví svoje, ani jiných osob,
f) žák
chodí do ŠD pravidelně a dle zápisního lístku
g) docházka do ŠD je pro přihlášené žáky
povinná, odhlásit se může vždy na základě písemné žádosti rodičů,
h) žák chodí vhodně a čistě upraven a
oblečen, s ohledem na plánované činnosti,
i) žák
udržuje prostory ŠD v čistotě a pořádku, chrání majetek před poškozením,
j) před
ukončením činnosti družiny žáci z bezpečnostních důvodů neopouštějí školní
budovu bez vědomí vyučujících, v době mimo vyučování zůstávají ve škole
jen se svolením vyučujících a pod jejich dohledem,
k) žáci chrání své zdraví i zdraví
spolužáků.
Žáci mají právo:
a) na ochranu před jakoukoli formou
diskriminace a násilí, mají právo vzdělání a svobodu myšlení, projevu,
shromažďování, náboženství, na odpočinek a dodržování základních
psychohygienických podmínek. Mají právo být seznámeni se všemi předpisy se
vztahem k jejich pobytu a činnosti v družině. Každý úraz nebo vznik
škody, ke kterému došlo v souvislosti s činností družiny, hlásí bez
zbytečného odkladu,
b) na rozvoj osobnosti podle míry nadání,
rozumových a fyzických schopností,
c) na volný čas a přiměřený odpočinek a
oddechovou činnost odpovídající jejich věku,
d) na svobodu projevu, slušnou formou se
vyjadřovat ke všem záležitostem, které se týkají vzdělávání,
e) na přístup k informacím, které
podporují jeho osobnostní rozvoj, na informace a poradenskou pomoc školy
v záležitostech týkajících se vzdělávání, podávat stížnosti vychovatelce,
vedoucí vychovatelce, školnímu metodikovi prevence sociálně patologických jevů,
vedení školy,
f) na
ochranu před jakoukoliv formou diskriminace, před projevy šikany, rasismu,
xenofobie a netolerance vůči odlišnosti,
g) na ochranu před jakýmkoliv tělesným i
duševním násilím, zneužíváním, urážením a zanedbáváním, na ochranu před všemi
návykovými látkami a dalšími sociálně patologickými jevy, které ohrožují
duševní a tělesný vývoj, využít pro důležitá oznámení, která se týkají zejména
bezpečnosti žáků, projevů tělesného či duševního násilí a dalších projevů
netolerance či vzdělávání, schránku důvěry, a to i podobě anonymního oznámení.
Všichni žáci jsou si rovni ve svých právech bez ohledu na věk,
národnost, státní příslušnost, zdravotní stav, náboženské vyznání, etnický
původ, sociální původ či pohlaví.
Zákonní zástupci
nezletilých žáků mají právo
a) na informace o průběhu a výsledcích zájmového
vzdělávání jejich dítěte,
b) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím
týkajících se vzdělávání jejich dítěte, přičemž jejich vyjádřením musí být
věnována pozornost,
c) na informace a poradenskou pomoc školní
družiny v záležitostech týkajících se vzdělávání jejich dítěte,
d) zažádat o uvolnění žáka ze vzdělávání
podle pravidel tohoto vnitřního řádu.
e) podat stížnost vedení školy,
f)
na
sdělení školní družiny (školy) o úrazu žáka (bez zbytečného odkladu).
Zákonní zástupci
nezletilých žáků mají povinnost
a) zajistit, aby žák řádně docházel do školní
družiny (je-li přihlášen),
b) spolupracovat
se ŠD při řešení výchovných problémů žáka,
c) na
vyzvání vedoucí vychovatelky, popř. ředitelky školy se osobně zúčastnit projednání otázek týkajících se výchovy žáka,
d) informovat ŠD o změně
zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které
by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
e) oznamovat nepřítomnost
žáka na vzdělávání ve ŠD,
f) seznámit se s Vnitřním
řádem školní družiny.
Pravidla vzájemných
vztahů žáků, pracovníků školy a zákonných zástupců žáků
a) žáci,
pracovníci ŠD a zákonní zástupci se navzájem respektují, při vzájemném styku
dodržují zásady kulturního chování
b) Zákonní zástupci žáků a pedagogičtí
pracovníci se vzájemně podporují a podle svých schopností a možností
spolupracují na výchově a vzdělávání žáků v souladu s platnými
právními předpisy a vnitřními předpisy školy.
c) Případné spory a konflikty řeší
pedagogičtí pracovníci a zákonní zástupci věcně, bez emocí a nikdy přímo před
žáky. V případě potřeby vyhledají pomoc při řešení sporu u vedení školy
nebo metodika prevence.
d) Pedagogičtí pracovníci ŠD vydávají
žákům a zákonným zástupcům žáků takové pokyny, které bezprostředně souvisí
s plněním školního vzdělávacího programu ŠD, školního řádu a dalších
nezbytných organizačních opatření.
e) Vyzve-li ředitelka školy nebo
pedagogický pracovník ŠD zákonného zástupce k osobnímu projednání
závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka, konzultuje termín schůzky se
zákonným zástupcem žáka.
Provoz školní družiny – přihlašování o odhlašování
Ředitelka školy stanoví podle § 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém
vzdělávání, ve změně pozdějších předpisů, způsob evidence účastníků takto:
1. V ŠD je určena jako vedoucí zaměstnanec
vedoucí vychovatelka, která zajišťuje přihlašování a odhlašování žáků, vybírání
poplatků, předávání informací rodičům, vyřizování námětů a stížností.
2. O zařazení do ŠD rozhoduje ředitelka
školy a vydává rozhodnutí o přijetí žáka. Rozhodnutí je vyvěšeno v hale
školy a na webových stránkách školy pod registračním číslem v souladu s GDPR.
3. Úplata je splatná předem, platí se
v intervalech září – leden do 15. října, únor- červen do 15. března.
Úplata může být snížena nebo prominuta:
a) žákovi, pokud je společně posuzovanou
osobou pro nárok na sociální příplatek, který pobírá jeho zákonný zástupce nebo
jiná oprávněná osoba,
b) pokud za žáka není zaplacen poplatek,
vedoucí vychovatelka ŠD o tom uvědomí ředitelku školy nejpozději do jednoho
měsíce. Ředitelka školy může rozhodnout o případném vyloučení žáka ze ŠD, popř.
o prominutí úplatu (ve zdůvodněných případech),
c) po projednání se zřizovatelem se
činnost v době všech prázdnin přerušuje,
d) rodiče nebo jiní zákonní zástupci žáka
přihlášeného k pravidelné docházce do družiny sdělí vychovatelkám rozsah
docházky žáka a způsob odchodu žáka z družiny, tyto údaje jsou zaznamenány
na zápisním lístku. Omluvu nepřítomnosti žáka v družině, odchylky od
docházky žáka nebo pokud má žák odejít ze ŠD jinak či s jinou osobou, než
je obvyklé a než je uvedeno na zápisním lístku, sdělí rodiče tuto skutečnost
vychovatelkám písemně. Předem známou nepřítomnost žáka ve školní družině, zákonný
zástupce oznámí písemně,
e) v docházkovém sešitě (třídní
knize) je zaznamenáván příchod žáka do ŠD, odchod jen pokud se údaj liší od
zápisního lístku a písemných omluvenek,
f) přihlašování
o odhlašování žáků z ŠD je prováděno na základě písemných žádostí
zákonných zástupců žáka,
g) zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické
útoky žáka vůči pracovníkům družiny a spolužákům se vždy považují za závažné
porušení povinností stanovených tímto řádem,
h) při porušení povinností stanovených
tímto Vnitřním řádem lze v krajním případě vyloučit žáka ze ŠD,
i)
ŠD
neprodleně oznámí tuto skutečnost žákovi a jeho zákonnému zástupci a zaznamená
je do dokumentace družiny,
j) odchod
žáka před stanovenou dobou je možný pouze na základě písemné omluvy rodičů.
k) Při nevyzvednutí žáka ze školní družiny
a po nezdařilém telefonickém kontaktu se zákonnými zástupci se vychovatelka
školní družiny spojí s ředitelkou školy(723176759), popř. s OÚ (
311584256), sociálním odborem městského úřadu Hořovice (OSPOD mob.
731525 851),
s policií ČR.
Organizace činnosti
Provozní doba ranní školní družiny je od 6.15 do 7.45 hodin.
Provozní doba odpolední školní družiny je od 11.45 do 16.30 hodin.
Odchod žáků ze školní družiny je stanoven na 13.30 nebo v 15.00
hodin.
Aktivita klubu pro účastníky ŠD realizována ve výzvě Šablony II OP VVV
je nově zřízenou aktivitou a je
účastníkům poskytována zdarma.
Zájmová odpoledne:
V rámci projektu Šablony II OP VVV:
PO - Klub zábavné logiky a deskových her - 1. třída
Badatelský klub - 2., 3. třída
Zábavná angličtina - 4., 5. třída
V rámci školní družiny :
ÚT - Sportovní činnosti - 4., 5. třída
ST - Tvořivé ručičky - 1., 2., 3., 4., 5. třída
Keramika - 1., 2., 3., 4., 5.
třída
ČT - Veselé
čtení - 1., 2., 3. třída
Spojování oddělení:
PO - tři oddělení se spojují ve
13.30 ve dvě oddělení a v 15.30
hodin se spojují dvě oddělení v jedno
ÚT - tři oddělení se spojují ve
13.00 ve dvě oddělení a v 15.30 hodin se spojují dvě oddělení v jedno
ST - tři oddělení se spojují ve
13.30 ve dvě a v 15.30 hodin se spojují
dvě oddělení v jedno
ČT - tři oddělení se spojují ve 13.00 ve dvě a v 15.30 hodin se
spojují dvě oddělení v jedno
PÁ - dvě oddělení se spojují ve
12.45 v jedno oddělení, třetí oddělení se spojuje ve 13.30 v jedno
Spojením oddělení vychovatelky přejímají zodpovědnost za všechny žáky.
Ukončení provozu ŠD
Provoz končí v 16.30 hodin. Při nevyzvednutí žáka do stanovené doby
zákonnými zástupci, vychovatelka nejdříve podle možnosti informuje telefonicky
zákonné zástupce nebo oprávněnou osobu k vyzvedávání žáka
dle plné moci, pokud je tento postup bezvýsledný, kontaktuje ředitelku
školy, OÚ, OSPOD, popř. PČR
Činnost ŠD probíhá v těchto místnostech:
1., 2. a 3. oddělení školní družiny využívá prostory ve škole /učebny, tělocvičnu, školní
zahradu/.
Oddělení se naplňují nejvýše do počtu 27 žáků. Ředitelka školy stanovuje
touto směrnicí počet účastníků na jednoho pedagogického pracovníka
s ohledem na druh vykonávané činnosti žáků, zejména s ohledem na
jejich bezpečnost takto:
a) při vycházkách mimo areál školy max. 25
žáků
b) při organizačně či dopravně náročných
nebo výjimečných akcích projedná vedoucí vychovatelka s ředitelkou školy
předem organizační zajištění akce včetně počtu doprovázejících osob.
Do školní družiny přicházejí žáci po skončení vyučování pod vedením
třídních učitelek. Pokud ostatní třídy končí později, předá děti vychovatelce
do školní družiny učitelka, která vyučovala poslední hodinu.
Rozsah denního provozu ŠD a rozsah činnosti schvaluje ředitelka školy na
návrh vedoucí vychovatelky školní družiny.
Školní družina realizuje výchovně vzdělávací činnost ve výchově mimo
vyučování (příklad) zejména formou odpočinkových, rekreačních a zájmových
činností, umožňuje žákům přípravu na vyučování.
Odpočinkové činnosti – mají odstranit únavu, zařazují se
nejčastěji po obědě, a dále dle potřeby kdykoliv během dne. Jde o klidové hry a
klidové zájmové činnosti, poslechové činnosti apod..
Rekreační činnosti – slouží k regeneraci sil,
převažuje v nich odpočinek aktivní s náročnějšími pohybovými prvky. Hry
a sportovní činnosti mohou být rušnější.
Zájmové činnosti – rozvíjejí osobnost žáka, umožňují
žákům seberealizaci i kompenzaci možných školních neúspěchů i další rozvoj
pohybových dovedností a poznání. Jde o řízenou kolektivní nebo individuální
činnost, organizovanou nebo spontánní aktivitu. Činnost může být organizována
pro vybrané žáky z různých oddělení v zájmovém útvaru, který vede
vychovatelka ŠD či jiný pedagog nebo lektor daného zájmového útvaru.
Příprava na vyučování – zahrnuje okruh činnosti s plněním
školních povinností, není to však povinná činnost školní družiny. Domácí úkoly
ve školní družině nevypracováváme vzhledem k věkové rozlišnosti. Zábavné
procvičování učiva formou didaktických her (včetně řešení problémů), ověřování
a upevňování školních poznatků v praxi při vycházkách, exkurzích a dalších
činnostech, získávání dalších doplňujících poznatků při průběžné činnosti ŠD
(např. vycházky, poslechové činnosti, práce s knihou a časopisy).
Činností družiny se mohou zúčastnit i žáci nezařazení do družiny, pokud
se této činnosti neúčastní plný počet žáků zařazených do družiny stanovený pro
oddělení.
V době řádných prázdnin v průběhu školního roku je zajišťován
provoz ŠD přerušen.
Rodiče a další návštěvníci do učeben ŠD nevstupují, vyčkají příchodu
svého dítěte před školou. Žáci ze školní
družiny odcházejí na základě vyžádání zákonného zástupce videotelefonem, který
je zabudovaný ve školní družině a v tělocvičně školy.
Činnosti vykovávaných družinou se mohou účastnit i žáci, kteří nejsou přijati
k pravidelné denní docházce do družiny.
Při postupných odchodech žáků z jednotlivých oddělení domů, je
možné spojit činnost oddělení. Stejně tak se postupuje při spojování činnosti,
kdy každé oddělení vykonává jinou činnost – zájmovou, relaxační , apod..
Rozsah denního provozu projednává ředitelka se zřizovatelem. Ředitelka
schvaluje podpisem na úvodní stránce přehledu výchovně vzdělávací práce týdenní
skladbu zaměstnání, která obsahuje činnosti odpočinkové, zájmové a rekreační,
pohyb venku a další aktivity. ŠD může v rámci své běžné činnosti,
v průběhu stanovené provozní doby ŠD, zřizovat zájmové útvary. Mohou je
navštěvovat všichni žáci podle zájmu a do naplnění kapacity jednotlivých
zájmových útvarů.
Školní družina může zřizovat zájmové útvary a další činnosti (jako např.
výlety, exkurze, sportovní a kulturní akce atd.), které jsou uskutečňovány mimo
stanovenou provozní dobu ŠD.
Při organizaci vzdělávání jinak než ve vyučovacích hodinách stanoví
zařazení a délku přestávek pedagog (vychovatel) pověřený vedením akce podle
charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým
potřebám žáků.
Podmínky zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí
a) všichni žáci se chovají při pobytu ve
ŠD i v budově školy tak, aby neohrožovali zdraví a majetek svůj ani jiných
osob. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu žáků ve
školní budově, ve školní družině nebo mimo školní budovu při akci pořádané ŠD
žáci hlásí ihned vychovatelce,
b) vychovatelky ŠD provedou prokazatelně
poučení žáků o bezpečnosti v první hodině školního roku a dodatečné
poučení žáků, kteří při 1. hodině chyběli. O poučení žáků se provede záznam do
třídní knihy,
c) pro činnost ŠD platí stejná ustanovení
o BOZP jako ve školním řádu, pokud ŠD pro svoji činnosti využívá odborné učebny
(např. tělocvična, dílna, školní hřiště atd.), řídí se příslušnými řády pro
tyto učebny. Žáci přihlášení do ŠD jsou poučení o BOZP a záznam o poučení je
veden v třídních knihách jednotlivých oddělení,
d) žák nenosí do družiny předměty, které
nesouvisí s výukou a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných
osob.
Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze
strany žáků:
a) u každého svévolného poškození nebo
zničení majetku ŠD, majetku žáků, vychovatelek či jiných osob žákem je vyžadována
úhrada od rodičů žáka, který poškození způsobil. Při závažnější škodě nebo
nemožnosti vyřešit náhradu škody s rodiči je vznik škody hlášen Policii
ČR, případně orgánům sociální péče,
b) ztráty věcí hlásí žáci neprodleně své
vychovatelce. Žáci dbají na dostatečné zajištění svých věcí,
c) do ŠD nosí pouze věci potřebné
k výuce, cenné věci do školy nenosí.
d) žáci ŠD a zaměstnanci školy odkládají
osobní majetek pouze na místa k tomu určená,
e) žáci jsou povinni řádně pečovat o
propůjčený majetek školy, ochraňovat jej před ztrátou a poškozením,
f)
při
nahlášení krádeže žákem se o události pořídí záznam na základě výpovědi
poškozeného. Věc se předá orgánům v trestním řízení (ohlásit na obvodní
oddělení Policie ČR), nebo žák bude poučen, že má tuto možnost.
Pravidla pro hodnocení
výsledků vzdělávání žáků
Pokud žák narušuje soustavně Vnitřní řád a činnost školní družiny, může
být rozhodnutím ředitelky škol z družiny vyloučen. Ředitelka školy může
rozhodnout o vyloučení žáka ze školní družiny, pokud tento žák soustavně nebo
nějakým významným projevem porušil kázeň a pořádek, ohrožuje zdraví a
bezpečnost ostatních, dlouhodobě svévolně nenavštěvuje ŠD nebo z jiných
zvláště závažných důvodů.
Dokumentace
Školní družina pracuje
s údaji o žácích v souladu GDPR.
V družině je vedena tato dokumentace:
a) Evidence přijatých dětí,
b) Písemné přihlášky dětí /zápisní
lístek/, jejich součástí je písemné sdělení zákonných zástupců účastníka o
rozsahu docházky a způsobu odchodu účastníka školní družiny, plná moc na
vyzvedávání žáků
c) Přehled výchovně vzdělávací práce,
včetně docházky dětí, Docházkový sešit,
d) Celoroční plán činnosti, rozvrh
činnosti, denní režim,
e) ŠVP školní družiny,
f)
Hodnocení
práce ŠD jako podklad pro výroční zprávu školy, kterou vedoucí vychovatelka
předkládá na pedagogických poradách
g) Vnitřní řád ŠD.
h) Provozní řád školní družiny
Vnitřní řád byl
inovován dne 28. 8. 2019 a schválen pedagogickou radou, bude předán ke
schválení Školské radě.
Hana Jandíková, vedoucí vychovatelka Mgr. Soňa Kocmanová, ředitelka školy
Osov, 28. 8. 2019
Žádné komentáře:
Okomentovat